Bænkpres bænk Test – Den bedste træningsbænk

0

I dag er det mere eller mindre umuligt at finde et offentligt træningscenter, som ikke har mindst én bænkpres bænk. En bænkpres bænk er nemlig et uundværligt redskab, når emnet er fitness og styrketræning.

Træningsbænke hører dog ikke kun hjemme i offentlige træningscentre, da man også sagtens kan købe en bænkpres bænk til hjemmet. Såfremt du har pladsen til det, vil du blive lykkelig for at eje en træningsbænk til bænkpres, da bænkpres er en fantastisk træningsøvelse. Rådfører du dig med en personlig træner, vil bænkpres med sikkerhed være en af de øvelser, du bliver vejledt i.

Vi kan med al sandsynlighed blive enige om, at det vil være en fordel at eje en bænkpres bænk, men hvilken bænk skal du vælge, hvis du gerne vil have mest muligt for pengene? Det er netop det spørgsmål, vi vil forsøge at give dig svar på i denne guide.

Anbefalelsesværdige bænkpres bænke til hjemmet

Der findes rigtig mange fine træningsbænke, som egner sig til bænkpres, men hvad stiller du op, når der er så mange valgmuligheder? I dette afsnit kan du læse om en håndfuld anbefalelsesværdige bænkpres bænke, som har fundet vej til mange danske fitnesscentre – både private og offentlige. Det er bænke, som helt sikkert vil fange din interesse, hvis du styrketræner og gerne vil have adgang til det bedste udstyr til formålet.

Abilica 2170 bænkpres bænk

Test af Abilica 2170 bænkpres bænk
Forhandler Pris Information
Abilica 2.595,00 DKK Se produkt

Abilica 2170 er efter vores vurdering den bedste bænkpres bænk til hjemmet, så måske er det også lige præcis den bænk, du har gået og ledt efter. Der er i hvert fald mange fordele ved denne fine træningsbænk fra Abilica.

Fleksibel og robust bænk med god polstring

Abilica 2170 er en træningsbænk, som er både robust, fleksibel og ergonomisk, så hvad mere kan du forvente af din kommende bænk? Bænken byder på glimrende polstring på sæde og ryg, hvilket er med til at sikre dig en komfortabel træning. Ryggen kan justeres i tre vinkler eller ligges fladt. Det er nemt at justere både vægtstolper og benvippen efter behov.

Træningsbænken vejer i sig selv 31 kg. og kan bruges af personer med en maksimal personvægt på 130 kg. Der er mulighed for at øge belastningen helt op til 150 kg., så du kan virkelig sætte din styrke på prøve. Du får med dette formidable tilbud både bænk og stativ med i prisen.

De vigtigste specifikationer

  • Mål: 151 x 103 x 142 cm.
  • Vægt: 31 kg. (egenvægt)

Pro bænkpres bænk

Test af Pro bænkpres bænk
Forhandler Pris Information
Nettofitness 2.195,00 DKK Se produkt

Denne træningsbænk er velegnet til kommerciel brug, men du er selvfølgelig velkommen til at købe den til hjemmebrug, hvis du gerne vil eje en topprofessionel bænkpres bænk. Der er ingen tvivl om, at dine træningsinteresserede venner vil blive begejstret, hvis du investerer i en bænk som denne.

Stabil bænk med gummifødder og praktisk platform

Pro er som produktnavnet antyder en professionel træningsbænk, som vil imponere de fleste træningsentusiaster. Der er tale om en bænk i kraftig kvalitet, som ved korrekt brug kan bruges i adskillige år. Bænken kommer med en komfortabel hårdhed, som gør den optimal til tung bænkpres.

Derudover er det værd at se nærmere på den praktiske platform, som er monteret bag bænken. Idéen med denne platform er, at din træningspartner skal kunne stå og spotte dig, når du løfter tungt. Der er kun én position – nemlig flad position. Det er altså ikke muligt at justere positionen. Den omtalte bænkpres bænk er udstyret med gummifødder, så du kan være sikker på, at bænken står stabilt på gulvet.

De vigtigste specifikationer

  • Mål: 152 x 129 x 120 cm.
  • Vægt: 35 kg. (egenvægt)

Kettler Primus bænkpres bænk

Test af Kettler Primus bænkpres bænk
Forhandler Pris Information
Fitnessgruppen 2.545,00 DKK Se produkt

Kettler Primus er en kompakt bænkpres bænk, som er egnet til alsidig styrketræning med frie vægte. Kettler har altid været dygtige til at fremstille træningsudstyr til private og erhverv, og nu har de altså gjort det igen. Lad os præsentere dig for et pragteksemplar af en bænk.

Sammenklappelig bænk med flere justeringsmuligheder

Kettler Primus er en praktisk træningsbænk, som nemt og bekvemt kan klappes sammen, når den ikke bruges. Dermed kan du spare plads, når du ikke lige er i humør til at træne. På billedet ser du både vægtstang og vægtskiver, men dette udstyr følger desværre ikke med. Det kan dog købes ved siden af.

Den moderne træningsbænk kan bruge som fladbænk og som skråbænk, så der er altså mulighed for at udføre forskellige brystøvelser. Du har endvidere mulighed for at træne de store muskler i benene takket være bencurlen. Forhandleren gør opmærksom på, at bænken leveres usamlet i en kasse, men bænken er heldigvis ikke så svær at samle.

De vigtigste specifikationer

  • Mål: 203 x 201 cm. (opstillet)
  • Vægt: 36 kg. (egenvægt)

MP-L204 bænkpres bænk

Test af MP-L204 bænkpres bænk
Forhandler Pris Information
Getbig 5.490,00 DKK Se produkt

MP-L204 er en af de dyrere bænkpres bænke på markedet, men der har nu aldrig været noget i vejen for at investere i kvalitetsudstyr. Vægter du kvaliteten højere end prisen, vil denne eksklusive bænk måske være noget for dig. Der er i hvert fald mange gode grunde til at købe bænken.

Holdbar bænk med fodpanel og komfortabelt ryglæn

MP-L204 er en yderst holdbar bænk, som er fremstillet af de bedste materialer til formålet. Bænken er fremstillet på en europæisk fabrik, hvilket er et kvalitetsstempel i sig selv. Bænken er så robust, at den kan klare op til 400 kg. belastning. Den slår dermed testens øvrige bænke med flere længder.

Den eksklusive bænkpres bænk er udstyret med et praktisk fodpanel, som du og din spotter kan få glæde af. Den eneste ulempe er, at bænken er ret tung. Bænken vejer nemlig hele 62 kg., så den er ret besværlig at flytte rundt på. Ser du ikke det som et stort problem, kan du med fordel bestille bænken hos forhandleren.

De vigtigste specifikationer

  • Mål: 156 x 132 x 120 cm.
  • Vægt: 62 kg. (egenvægt)

Køb af bænkpres bænk – Gå efter en kvalitetsbænk

Har du fået til opgave at købe en bænkpres bænk til dit hjemmefitness, skal du tænke dig godt om. Det er nemlig ikke optimalt at vælge en bænk, blot fordi den stammer fra det ”rigtige” mærke, eller fordi den ser moderne ud. Du er i stedet nødt til at gå strategisk til værks, hvis du skal købe den perfekte bænk til hjemmet.

Vi anbefaler, at du køber en kvalitetsbænk, som opfylder dine krav og behov – koste hvad det vil. Du får, hvad du betaler for, når det handler om bænkpres bænke, så køber du den billigste bænk på markedet, vil du helt sikkert erfare, at kvaliteten er i bund.

Det er om ikke andet positivt, at der findes både billige og dyre træningsbænke, da der selvfølgelig skal være noget for alle. Såfremt den ønskede træningsbænk overskrider dit budget, kan du forsøge at finde en billigere model. Du kan også overveje at optage et lån, så du ikke er nødt til at betale alle pengene på én gang. Ser du dit køb af træningsbænk som en investering, vil du måske kunne regne ud, at det godt kan betale sig at købe en dyre(re) bænk til hjemmet. De dyrere bænke har nemlig generelt en længere levetid.

Fem tips til et stærkere og bedre bænkpres

Hvad enten man er nybegynder eller har trænet i mange år, vil man vide, at bænkpres er en af de mest populære øvelser i historien. Det er tilmed en øvelse, som er populær blandt både mænd og kvinder. Er du interesseret i at booste dit bænkpres, bør du læse de tips, som vi giver dig i dette afsnit. De kommende tips er primært henvendt til nybegynderen, men du er også velkommen til at læse med, hvis du har mange års erfaring inden for styrketræning:

  1. Lær teknikken – Du bliver ikke stærk i bænkpres, hvis du ikke mestrer teknikken. Du risikerer i værste fald at blive skadet, hvis du ikke har helt styr på, hvordan du skal løfte. Søger du på nettet, vil du blive præsenteret for mange forskellige teknikker. De mange teknikker vil ofte skabe mere forvirring end gavn, og det er jo en skam. Skal du lære den korrekte teknik i bænkpres, bør du alliere dig med en person, som har en relevant uddannelse inden for træning og sundhed. Nedenfor får du nogle basale tips vedr. bænkpres og korrekt teknik:
    • Hold bagdelen i sædet
    • Løft ikke dine fødder fra gulvet
    • Undgå at svaje i ryggen
    • Undgå at hamre stangen ned i brystet (bounce)
  2. Sæt farten ned – Selvom du har det hårdt, bør du undgå at haste dig igennem denne øvelse. Du bør derimod sænke stangen langsomt og kontrolleret, så du får mest muligt ud af træningen. Sætter du farten ned, vil du opleve, at det bliver en del hårdere at løfte stangen. Bliver det for hårdt, bør du nedjustere belastningen, så du ikke går kold midt under et sæt.
  3. Kør lave gentagelser – Det er smag og behag, om man vil køre sæt af 5, 10 eller 15 gentagelser, men hvad er mest effektivt? Det mest optimale er at træne tungt med lave gentagelser. De mest dedikerede vægtløftere kører sjældent over 5-6 gentagelser pr. sæt, så det behøver du heller ikke at gøre. Styrketræner du blot for at holde din krop ved lige, er det fint at køre 5-10 gentagelser pr. sæt – men helst ikke mere end det. Kan du køre mere end 10 gentagelser pr. sæt, skal du øge belastningen.
  4. Få en spotter – Det er muligt at køre bænkpres uden en spotter, men har du brug for at blive motiveret, og vil du gerne undgå uheld, bør du finde en spotter. Træner du derhjemme, kan du måske være heldig at have en far eller bror, som kan lokkes til at spotte dig, når du bænker.
  5. Kør ikke bænkpres hver dag – Drømmer du om store og markerede brystmuskler, vil du måske være tilbøjelig til at tænke, at du bare skal træne hver dag. Det kræver hårdt arbejde at opbygge en flot og muskuløs krop, men det er ikke hensigtsmæssigt at køre bænkpres hver dag. Din krop har brug for at restituere, og det bør du acceptere.

Valg af bænkpres bænk – Sådan vælger du rigtigt

Du er allerede blevet præsenteret for fire bænkpres bænke, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at der også findes mange andre bænke. Det kan derfor godt blive en udfordring at træffe en beslutning. Står en bænkpres bænk højt på din ønskeliste, skal du give dig selv lov til at vælge lige præcis den bænk, du synes bedst om. Herunder får du nogle tips til at vælge rigtigt:

  1. Vælg en fleksibel bænk – En fleksibel bænk er en bænk, som kommer med flere justeringsmuligheder. Der er i den forbindelse mulighed for at købe en bænk, hvor både sæde og ryglæn kan justeres i forskellige positioner. Vælger du en bænk med kun én position, begrænser du dine muligheder. Det vil desuden være en fordel at vælge en bænk, som kan klappes sammen, så den ikke fylder mere end højst nødvendigt, når den ikke bruges.
  2. Vær opmærksom på den maksimale personvægt – Den maksimale personvægt giver dig en fornemmelse af, hvor robust og stabil en given bænk er. Det er desværre ikke en selvfølge, at den maksimale personvægt er oplyst, men det er værd at kigge efter. Vores favorit (testvinderen) kan bruges af personer, som vejer maksimalt 130 kg.
  3. Undersøg hvad der følger med – Når du handler på nettet, skal du være bekendt med, at udstyret på produktbilledet ikke nødvendigvis følger med. Det er f.eks. ikke en selvfølge, at der medfølger vægtstang og vægtskiver, da det typisk skal købes som tilbehør. Set med økonomiske briller er det ingenlunde ligegyldigt, om der medfølger udstyr eller ej, da træningsudstyr kan være dyrt.
  4. Sammenlign forskellige bænke – Det er muligt at sammenligne de fleste varer og tjenesteydelser, så det er naturligvis også muligt at sammenligne bænke på kryds og tværs. Føler du, at det er helt umuligt at træffe et valg, bør du sammenligne dine foretrukne bænke. Noterer du plusser og minusser, vil du muligvis erfare, at der er én bænk, som har flere plusser end de øvrige. Når du sammenligner bænke, bør du tage hensyn til evt. prisforskelle, da der ofte er en logisk sammenhæng mellem pris og kvalitet.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here