Fitness fænomenet er noget, der i den grad er vundet frem i Danmark i løbet af de seneste årtier. En trend, som havde sit udspring allerede i 20’erne, er i de seneste 20 år igen eksploderet, og mange folk dyrker motionscentrene, Crossfit, yoga eller andet som aldrig før. Ja, det er nærmest blevet mere eller mindre normalt at bruge flere timer af sin dag i det elskede motionscenter.

Motion og fitnesscentre er blevet et slags statussymbol, og hvis du træner forbindes du i dag ofte med en, der er sund og stærk. Det er noget, de fleste af os kan forestille os at have som forbillede eller mål. Generelt forbinder vi træning med en sund livsstil, og det er noget, der har været fokus på de seneste år, og der har såmænd vist sig at være noget om snakken. For det er sundt at træne og være aktiv, og hertil er der mange måder, det kan foregå på.

Fitnesscentrene er som sagt populære som aldrig før, men selvom der er mange fordele ved at gå i et motionscenter, så er det ikke for alle. Populariteten medfører nemlig også overbemanding og lange ventetider for at komme til at lave sine øvelser, især hvis man, som en stor del af os, benytter sit center i ”prime time” – efter arbejde mellem kl. 16-19. For mange kan dette være en langsommelig og irriterende måde at træne på, da den træning, som burde vare halvanden time pludselig optager tre-fire timer af ens hverdagsaften.

Hvis du tilhører denne gruppe af motionsdyrkere, som gerne vil have effektiv træning uden at skulle stå i kø ved maskinerne i timevis en onsdag aften, så kan du med fordel læse videre her, når vi giver dig en gennemgang af et af alternativerne.

I denne test kigger vi på en række forskellige Body Bars af mærket Reebok. Disse Body Bars kommer i forskellige farver og vægtklasser og egner sig godt til lettere vægttræning eller som redskab til eksempelvis yoga, aerobics eller pilates.

Reebok Training Bar 3 kg

Test af Reebok Training Bar 3 kg
ForhandlerPrisInformation
Apuls499,00 DKK Se produkt

Denne bar er den letteste i klassen, og egner sig perfekt til nybegyndere eller dig, som endnu ikke har opbygget meget styrke. Redskabet her arter sig eminent til let vægtløftning og kan bruges til aerobic træning eller som let vægtløftning og træning til skuldre og arme.

Vi er med disse Body Bars lidt henne i Crossfit kategorien, ment på den måde, at med en Body Bar har du rig mulighed for at komme både cardio og vægttræningen til livs på en og samme tid. Det skal dog ikke forveksles med Crossfit, da Body Bars er til forbrugeren som ønsker at holde sig aktiv og få sved på panden, hvor Crossfit i modsætning til dette er langt mere ekstremt.

Denne Body Bar på 3 kg er altså for dig, som gerne enten vil køre let styrketræning eller som kører cardio, men gerne vil udfordres mere og derfor skal have mere vægt på end blot egen kropsvægt.


Reebok Training Bar 5 kg

Test af Reebok Training Bar 5 kg
ForhandlerPrisInformation
Apuls569,00 DKK Se produkt

Nu går vi videre til vores anden deltager i testen, som er en anelse tungere end vores første deltager, men som i bund og grund har nøjagtig samme funktion. Som overskriften afslører er denne bar af 5 kilos klassen og yder dermed større modstand i din træning.

Denne bar egner sig perfekt til dig, som gerne vil lave let styrketræning, balanceøvelser eller anden træning uden for høj belastning. Den er dog alligevel noget tungere end vores første bar, og derfor skal man have en vis grundstyrke, for at kunne beherske en bar med denne vægt.

Den kan altså bruges til nøjagtig de samme ting som vores første bar, men kræver mere styrke og kontrol og kan tilsvarende give mere sved på panden.


Reebok Training Bar 7 kg

Test af Reebok Training Bar 7 kg
ForhandlerPrisInformation
Apuls669,00 DKK Se produkt

Vores sidste deltager i testen er Body Baren på 7 kg. Når vi bevæger os op i denne vægtklasse, begynder man for alvor at kunne mærke det på kondien og styrken. Naturligvis afhængig af hvilke øvelser, du kaster dig ud i, giver denne bar et rigtig godt udgangspunkt for at få sved på panden, pulsen op og syre i armene.

Den er altså et rigtig godt redskab for dig, som har en god grundform og styrke og som gerne vil udfordres i din træning. Den kan bruges i forbindelse med aerobic, hvor den er helt perfekt til rigtig mange af øvelserne, men man kan også bruge den ekstra belastning i forskellige øvelser eksempelvis i forbindelse med yoga og pilates.

Denne bar vil kunne udfordre de fleste og give en effektiv træning. Den kan også bruges til almindelige vægtløftningsøvelser, men selvom det er den tungeste stang af alle, egner den sig ikke til tung styrketræning. For at få maksimalt ud af den, skal den altså tænkes som let styrketræning, der kan bruges til at udfordre balance, syre- eller udholdenhedstræning og til at få rigtig godt styr på teknikken.


Reebok Training Bar Rack 48 pcs

Test af Reebok Training Bar Rack 48 pcs
ForhandlerPrisInformation
Apuls3.699,00 DKK Se produkt

Dette træningsstativ er til dig, som har barer i hjemmet og som skal have et sted at opbevare dem uden at de roder. Med en Reebok Training Bar Rack kan du opbevare hele 48 barer af forskellig vægt. Dette stativ er smart for dig, som går op i træningen, udfører den hjemmefra og har mange forskellige stænger i forskellige vægtklasser. Den er flot og fylder ganske lidt og kan både bruges til private behov eller til hvis du er instruktor på timer og dermed skal have barer til flere personer end dig selv.


Hvorfor overhovedet investere i en Body Bar?

Nu har vi nævnt lidt om, hvilket træningsniveau de forskellige barer passer bedst til og hvilke øvelser og sammenhænge de er oplagte at bruges i. Når der nu nævnes så meget med yoga, pilates og aerobics som alle sammen er i holdtræningssammenhæng, hvorfor så overhovedet investere i en bar selv? Har de dem ikke i mit fitnesscenter?

Som tidligere nævnt er fitnesscentrene stadigt mere og mere populære for hver dag, men der er altså også nogle ”down sites” ved disse centre. Hvis du går eller har gået på et hold (yoga, aerobics eller andet), så har du garanteret også oplevet overbooket hold, ikke nok udstyr, at tiden ikke passede, eller at du simpelthen ikke oplever at have overskud til holdtræningen kl. 19 mandag og torsdag. Det kan også være, at du er så vild med øvelserne, at du ikke kan nøjes med det antal, der bliver udbudt og bare må have mere. Uanset hvad dit motiv måtte være, er det en rigtig fin investering, hvis du er glad for let styrketræning, syretræning, cardio og styrke i én, balanceøvelser og alle de andre ting, du kan bruge en Body Bar til.

Med en Body Bar i hjemmet sikrer du dig altid at have mulighed for at lave forskellige øvelser og klare træningen, hvis du enten ikke har tid eller lyst til at komme i motionscenteret. Det kan være, at én af vægtklasserne passer perfekt til dit aktivitets- og styrkeniveau; det kan også være, du ska bruge forskellige vægte til forskellige øvelser. Uanset hvad har Reebok Training Bar de tre forskellige vægtklasser, som passer til øvelserne og de flestes styrkeniveau.

Med en Body Bar i hjemmet er du altså fleksibel og træningen kan finde sted, hvor og hvornår du har lyst.

Bedste Body Bar i test

Hvilken Body Bar er så egentlig den bedste og dermed bedst i test? Der er i denne test ingen testvinder, da Body Barerne med undtagelse af vægt og farve er helt og aldeles ens. Hvilken bar, der passer bedst til dig, kommer helt an på hvilke øvelser, du skal bruge dem til og i særdeleshed, hvor du befinder dig henne rent styrkemæssigt. Det er således individuelt fra person til person, hvilken bar der passer bedst, og det kommer som sagt også an på, hvad ens intentioner er.

Body Bars er et godt alternativ og kan bruges i hjemmet eller ude. Du kan sågar tage den med til holdtræninger og bruge den der eller bruge den hjemme, præcis når du har tid til det.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here