Garanti og reklamationsret – Dette er forskellen

0

Der er mange forbrugere, som vil påstå, at garanti og reklamationsret er det samme, men sandheden er, at der er stor forskel på de to begreber. Det er altså ikke hensigtsmæssigt at forveksle de to ting, da forskellene kan være meget betydelige.

Du kan på denne side læse om, hvad der er værd at vide om henholdsvis garanti og reklamationsret, hvis du på nuværende tidspunkt ikke har helt styr på, hvad der adskiller de to ting.

Værd at vide om garanti

Garanti er et frivilligt supplement, som producent eller sælger kan vælge at tilbyde på en bestemt vare eller alle varer. Der er ingen lov, som tvinger sælger til at yde garanti, hvorfor det er helt frivilligt. Næste gang du står i en butik og skal købe en vare, skal du derfor være opmærksom på, at garanti ikke er en selvfølge.

Garantien har til hensigt at stille dig bedre end købeloven, hvorfor det er meget attraktivt, hvis sælger yder garanti på den ønskede vare. Garantien kan f.eks. dække i mere end to år og / eller dække i situationer, som ikke er direkte omfattet af købeloven.

Hvor længe gælder garantien, og hvilke betingelser gør sig gældende?

Garantiens længde og betingelser bør altid fremgå af det garantibevis, du får med, når du køber en vare. Ydes der garanti på den købte vare, skal du sørge for at få udleveret både kvittering og garantibevis, så du hurtigt kan finde dokumenterne frem, hvis / når du får brug for dem. Det kan i visse tilfælde ske, at kvitteringen fungerer som både kvittering og garantibevis, men hvis du er i tvivl, så spørg forhandleren.

Værd at vide om reklamationsret

Reklamationsret er en rettighed, som er omfattet af købeloven. Opdager du fejl og mangler på en vare inden for to år, kan du få glæde af reklamationsretten. Det er ikke muligt at afkorte reklamationsretten, men der er enkelte varer, som ikke er omfattet af købeloven.

Opdages der en fejl eller mangel, så har du som udgangspunkt fire muligheder som køber – bestående af følgende:

  • Du kan få udbedret fejlen (f.eks. reparation)
  • Du kan få varen ombyttet
  • Du kan få pengene tilbage (*)
  • Du kan få et afslag i prisen (*)

*Det er vigtigt at bemærke, at hvis du beder om at få pengene tilbage eller få et afslag i prisen, har sælger mulighed for at afvise det ønske. Ønsket kan dog kun afvises, hvis sælger enten ombytter eller reparerer varen inden for rimelig tid.

Kan sælger nægte at reparere eller ombytte varen?

Såfremt du køber en vare hos en dansk forhandler, vil dit køb altid være omfattet af købeloven, hvilket giver dig mulighed for at benytte dig af den lovpligtige reklamationsret.

Sælger kan som udgangspunkt ikke nægte at reparere eller ombytte varen, hvis sælger ikke kan bevise, at skaden har været selvforskyldt. Sælger har endvidere ikke mulighed for at praktisere egne regler, hvis de strider mod købeloven. Det betyder med andre ord, at du altid har krav på de rettigheder, som købeloven giver dig.

Forbrugerklagenævnet er det klagenævn, du skal benytte dig af, hvis du ikke kan nå til enighed med sælger.

Alt bør dokumenteres

Det er ønsketænkning, at der aldrig opstår komplikationer mellem køber og sælger, da det af og til sker, at køber og sælger ikke kan blive enige. Såfremt du vil stille dig selv i den bedste position, bør du sørge for, at alt bliver dokumenteret – gerne i form af skriftlig dokumentation. Du bør i den anledning få et bevis på, hvad du har reklameret over, og hvordan reklamationen er blevet håndteret.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here