Guide: Sådan holder du motivationen ved lige

0

Hvad enten dit mål er at tabe dig, opbygge muskelmasse, komme i bedre form og / eller få mere overskud i hverdagen, er det alfa omega, at du føler dig motiveret. Det er nemlig svært (hvis ikke umuligt) at nå sine mål, hvis man ikke formår at skabe motivation.

Er du tilbøjelig til at springe over, hvor gærdet er lavest, så skal du gøre dit bedste for at genfinde din motivation. Genfinder du motivationen, så er din næste store opgave at holde motivationen ved lige. Det er måske nemmere sagt end gjort, men læs lige vores tips, før du opgiver dine største drømme.

Find en træningsmakker

Det kan af og til være svært at motivere sig selv, hvorfor det er en god idé at finde en træningsmakker. Træningsmakkeren kan gøre det lettere for dig at rejse dig fra sofaen og yde 20 % ekstra hver gang, du besøger det lokale fitnesscenter.

Optimalt set skal du være på bølgelængde med din træningsmakker, så det er hensigtsmæssigt at afstemme forventninger, før man indleder et “samarbejde”. I behøver dog ikke nødvendigvis at have de samme mål. Det er altså ikke noget problem, at din træningsmakker drømmer om større muskler, mens du drømmer om at tabe dig.

Det nemmeste vil som regel være at finde en træningsmakker blandt venner, kollegaer eller klassekammerater, men der er også andre muligheder. Klinger du godt med nogle af de andre personer i fitnesscentret, kan du måske finde en træningsmakker blandt de personer.

Nedenfor gennemgår vi nogle af de fordele, der er ved at få en træningsmakker:

  1. Du har en til at presse dig under din træning
  2. Du har en at sparre med (gode tips og tricks vedr. træning)
  3. Du er mindre tilbøjelig til at kvitte træningen (ønsker ikke at skuffe makkeren)
  4. Du har en til at give dig et klap på skulderen (fremmer motivation og glæde)
  5. Du bliver præsenteret for nye træningsøvelser og teknikker

Hav det sjovt

Det er ualmindeligt svært at holde motivationen ved lige, hvis man ikke har det sjovt, når man træner. Træning skal være hårdt, hvis det skal være effektivt, men det bør ikke betyde, at du keder dig eller føler dig dårligt tilpas under træningen.

De dygtige eksperter mener måske, at du skal udføre krævende øvelser som squat, dødløft og bænkpres, men hvis du ikke finder de øvelser interessante, så skal du blot finde nogle andre øvelser. Du er nemlig selv herre over, hvilke træningsøvelser du vil lave, så lad være med at lægge et træningsprogram ud fra, hvad andre mener.

Hvem siger, at du ikke kan lade dig underholde, mens du træner? Der er rigtig mange forskellige underholdningsmuligheder. Du kan lytte til musik eller podcasts, ligesom du kan se film og tv-serier, mens du træner. Du har dermed mulighed for at gøre træning til en god oplevelse, da træning og underholdning sagtens kan kombineres.

Track dine resultater og følg din fremgang med et fitness armbånd

Det er ikke nemt at holde motivationen ved lige, hvis man ikke føler, at man får noget ud af at træne. Tålmodighed er nøgleordet, når det handler om træning, vægttab og muskelopbygning, da det kræver hårdt arbejde og gåpåmod at opbygge en flot krop. Du bør altså ikke kvitte træningen, blot fordi du har trænet i et par måneder uden at kunne se eller mærke synlig fremgang.

Der findes mange forskellige motivationskilder, hvoraf et fitness armbånd er én af dem. Du kan nemlig tracke dine resultater og følge din fremgang med et fitness armbånd. I den anledning kan du måle både distance, kalorieforbrænding, puls og meget mere. Der findes mange fitness armbånd, som koster under tusinde kroner, så du behøver ikke at være velhavende for at have råd til et armbånd.

Lyder et fitness armbånd som noget for dig, så tag med fordel et kig på vores fitness armbånd test her. Du kan få glæde af et fitness armbånd, uanset om du hovedsageligt løbetræner, styrketræner eller beskæftiger dig med crossfit.

Hyr en personlig træner

Har du råd, og er du tilstrækkelig ambitiøs, så kan du overveje at hyre en personlig træner. Det kan blive en omkostningsrig affære, men der er faktisk nogle personlige trænere, som tilbyder skræddersyede træningsforløb til overkommelige priser.

En personlig træner er udelukkende interesseret i, at du når dine mål, hvorfor alt vil blive skræddersyet til dig. Der er følgende fordele ved at få en personlig træner:

  1. Mindre risiko for skader og overbelastninger (vejledning om opvarmning, korrekt brug af maskiner o.l.)
  2. Udnyttelse af dit potentiale (du bliver presset til det yderste)
  3. Løbende evalueringer (du bliver bekendt med din personlige fremgang)

Der er helt naturligt flest personlige trænere i de største danske byer, men du kan helt sikkert også finde en træner i dit lokalområde, selvom du er bosat i en mindre by. Det er altid gratis at indhente et tilbud på et personligt træningsforløb, så start med at gøre det, hvis du gerne vil opnå dine største drømme.

Inddrag venner og familie

Opbakning fra venner og familie er endnu en vigtig motivationsfaktor, hvorfor du bør inddrage venner og familie i dit projekt. Hvordan og hvorledes, du bærer dig ad med det, er naturligvis op til dig. Er du aktiv på de sociale medier, kan du overveje at dele dine træningsdata, så dine medmennesker kan følge med i, hvordan du klarer dig.

Består din træning hovedsageligt af løb, så kan du dele dine resultater hver gang, du har været ude og løbe en tur. Det er som regel muligt at måle og dele data vedr. distance, tid, kalorieforbrænding, rute og en håndfuld andre faktorer.

Det kan være grænseoverskridende at skulle dele sine træningsresultater med andre, men hvis det kan være med til at fremme din motivation, så vil det være det hele værd. Det er desuden sundt at overskride grænser en gang i mellem.

Find inspiration

Uanset hvad du ønsker at opnå med din træning, kan det være en stor hjælp at søge inspiration hos andre. Internettet er stedet, hvor du finder inspiration, da der findes rigtig mange tekster og videoer om træning online. Du kan f.eks. læse om, hvordan en person har båret sig ad med at tabe sig 40 kg. på et halvt år. På de sociale medier kan du også følge nogle af verdens dygtigste sportsatleter, som glædeligt deler store øjeblikke fra deres aktive liv.

Hvad enten du er 20, 30 eller 60 år, kan det være en fordel, hvis du har en eller flere forbilleder. Selvom man ikke bør sammenligne sig selv for meget med andre, så er det sundt at søge inspiration. Andres træningshistorier kan måske overbevise dig om, at intet er umuligt, hvis man blot er villig til at kæmpe for sine mål.

Lav et træningsprogram (og en kostplan)

Alting skal ikke handle om planlægning, men det er ingen hemmelighed, at det er enormt effektivt at lave et træningsprogram. Der findes mange træningsprogrammer på nettet, som du frit kan downloade og printe ud, men det er ikke sikkert, at disse træningsprogrammer passer til dig.

Det er ikke naivt at tænke, at man hurtigere kan nå sine mål, hvis man har lagt en plan, hvorfor du bør bruge tid på at lave et træningsprogram. Når du skal lave dit træningsprogram, bør du svare på følgende:

  • Hvor ofte skal jeg træne? (3-5 dage om ugen vil være optimalt)
  • Hvilke træningsøvelser skal jeg udføre?
  • Hvilke personlige svagheder skal jeg tage hensyn til? (skadet knæ, sårbar skulder e.l.)

Et træningsprogram behøver ikke at være fancy for, at det fungerer, så du behøver ikke at betale en formue for at få lavet et professionelt program.
Når du alligevel er i gang med at planlægge din træning, bør du også lægge en kostplan, da kosten som bekendt spiller en afgørende rolle. Fylder du dig med chips, øl og pizza hver gang, du har trænet, så vil træningen være mere eller mindre spildt. Lægger du en kostplan, bør du inddrage både frugt og grønt samt kød og fisk. Derudover kan du overveje at købe kosttilskud, så du kan få stillet dit daglige proteinbehov etc.

Ros dig selv

Træner du alene, og er dine medmennesker ikke så interesseret i træning, så er det vigtigt, at du husker at rose dig selv. Du ligner måske ikke de fitnessatleter, som du ser i de kulørte blade, men du kæmper for at nå dine mål, og det skal du anerkendes for.

Du når ikke dit mål fra den ene dag til den anden, hvorfor det er vigtigt, at du også husker at fejre små sejre. Ønsker du at smide 20 kg., så kan du med god grund sætte nogle delmål, da det kan tage lang tid at smide 20 kg. Du kan f.eks. sætte som mål, at du vil tabe dig mindst 5 kg. om måneden. Når du er ved at miste motivationen, så stop og tænk over, hvor langt du allerede er kommet. Der er muligvis lang vej endnu, men du bør aldrig give op.

Få 7-8 timers søvn

Skal du kunne holde din motivation ved lige, bør du prioritere træningen højere end det meste andet, men du bør ikke nedprioritere din søvn. Sover du ikke 7-8 timer om dagen, så er det tvivlsomt, at du kan finde energi til at få den næstkommende dag til at hænge sammen.

Sover du dårligt om natten, så kan det skyldes, at du har valgt den forkerte boksmadras, men der er selvfølgelig også andre faktorer, som har indflydelse på din søvnkvalitet. Det vigtigste af alt er, at du er bevidst om, hvor vigtig søvnen er.

Tag en fridag, hvis du mangler overskud

Er du træt og mangler overskud en dag, så er det bedst, at du tager en fridag, så du kan få ladet batterierne op. At komme i god form handler ikke blot om, at man skal træne så meget som overhovedet muligt, da kroppen også skal have tid og ro til at slappe af. Der er altså intet flovt ved at tage en fridag fra tid til anden.

Bruger du din fritid på at tanke energi, så vil du helt sikkert vende tilbage med fornyet energi og endnu mere gåpåmod end før.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here