Kreatin Test – Hvilket kreatin virker bedste?

0

Der bliver brugt adskillige millioner kroner på kreatin herhjemme, men hvorfor er kreatin blevet så populært, og hvordan finder man det bedste kreatin på markedet? Det er nogle af de spørgsmål, som du vil kunne finde svar på, hvis du læser denne guide, som skal handle om en udvalgt form for kosttilskud.

Det er ikke alle former for kosttilskud, som er lige nyttige, men er du klar over, at kreatin rent faktisk har en dokumenteret effekt? Fordelene ved kreatin er mange, så du bør også købe dette kosttilskud, hvis du vil komme i topform og opbygge en flot krop.

Læser du med, så vil du finde svar på, om du kan få noget ud af at indtage kreatin, da det ikke er alle mennesker, som har brug for denne type kosttilskud.

Kunsten at finde det bedste kreatin

Det er desværre ikke så nemt at finde det bedste kreatin, da der findes rigtig mange forskellige produkter. Det er derfor nødvendigt at teste og sammenligne forskellige produkter, hvis der skal være et ordentligt grundlag for at kåre et produkt som testvinder. Den efterspurgte test er lige præcis, hvad du vil finde på denne side.

Bodylab kreatin / kreatinpulver

Test af Bodylab kreatin / kreatinpulver
ForhandlerPrisInformation
Bodylab119,00 DKK Se produkt

Bodylab er i øjeblikket en af de førende producenter og forhandlere af kosttilskud, så du finder selvfølgelig også kreatin i deres store udvalg. Bodylab står bag dette fantastiske kreatinpulver, som vi mener er alle pengene værd.

Letopløseligt og veludviklet kreatinpulver

Bodylab kreatinpulver er det bedste kreatin på markedet af flere forskellige grunde. Pulveret byder på en imponerende finhed, da pulveret indeholder 200 mesh – den fineste kvalitet på markedet. Fordelen ved den fine kvalitet er, at det er ualmindeligt nemt at opløse pulveret, ligesom det er nemt at optage det i kroppen. Bøtten indeholder 400 gram pulver.

Der medfølger en praktisk måleske, som du med fordel kan bruge, når du skal gøre en shake klar. Pulveret er både fremstillet, testet og godkendt i Danmark, hvilket er med til at skabe tryghed. Vil du blive klogere på produktet, så kan du læse forhandlerens beskrivelse og / eller læse nogle af de mange kundeanmeldelser.

De vigtigste specifikationer

  • Indhold: 400 gram
  • Anbefalet dosering: 3 gram / dag

CR5 kreatin / kreatinpulver

Test af CR5 kreatin / kreatinpulver
ForhandlerPrisInformation
Bodyman160,00 DKK Se produkt

CR5 har også meldt sig ind i kampen om at udvikle det bedste kreatin på markedet, og det er tilsyneladende gået ganske godt. Det er i hvert fald vores indtryk, at dette kreatinpulver er bedre end de fleste andre pulverudgaver.

Eftertragtet kreatinpulver til den aktive sportsudøver

CR5 giver brændstof til dine muskler, hvilket vil komme dig til gode, hvis du ønsker at øge din styrke og forbedre din udholdenhed. Pulveret er eftertragtet blandt danske sportsudøvere, som har fået øjnene op for pulverets mange egenskaber. Den eneste umiddelbare ulempe er prisen, som er en anelse høj.

CR5 byder på en neutral smag, og det er desuden meget nemt at opløse pulveret i både vand, mælk og juice. Du kan altså sagtens finde tid til at indtage kreatin i din travle hverdag, da pulveret hurtigt opløses. Bøtten indeholder 500 gram kreatinpulver, og den anbefalede dagsdosis er 3 gram.

De vigtigste specifikationer

  • Indhold: 500 gram
  • Anbefalet dosering: 3 gram / dag

Nutramino +Pro kreatin / kreatinpulver

Test af Nutramino +Pro kreatin / kreatinpulver
ForhandlerPrisInformation
Bodyman119,00 DKK Se produkt

Nutramino er en af de dygtigste virksomheder, når det kommer til udvikling af kreatin til verdens mange sportsfolk. Deres dygtighed kommer for alvor til udtryk gennem dette pulver, som på alle måder kan anbefales.

Danskproduceret kreatin med en renhed på 99,9 %

Nutramino +Pro kreatin fremmer både styrke, muskelmasse og restitution, så hvilke argumenter har du for ikke at give pulveret en chance? Vi har vel at bemærke at gøre med danskproduceret kreatin, som har en renhed på 99,9 %

Pulveret har en neutral smag og kan nemt opløses i hvilken som helst væske. Vælger du dette produkt, så får du leveret 500 gram pulver svarerende til 166 serveringer. Du anbefales at indtage 3 gram (en ske) kreatin om dagen.

De vigtigste specifikationer

  • Indhold: 500 gram
  • Anbefalet dosering: 3 gram / dag

Nutripower kreatin / kreatinkapsler

Test af Nutripower kreatin / kreatinkapsler
ForhandlerPrisInformation
Bodyman249,00 DKK Se produkt

Foretrækker du kapsler frem for pulver, så vil kapslerne fra Nutripower måske fange din interesse. Der er nemlig tale om nogle af de mest anmelderroste kapsler i nyere tid. Det kan du læse mere om i de kommende underafsnit.

Praktiske kapsler af 100 % monohydrat kreatin

Nutripower kreatinkapsler er henvendt til dig, som gerne vil have dækket dit behov for kreatin, men ikke ønsker at købe pulver. Nemmere synkning og dosering er de vigtigste fordele ved kapslerne, som hurtigt kan indtages før eller efter træning. Du anbefales at tage 2 kapsler om dagen.

Kapslerne indeholder 100 % monohydrat kreatin – det optimale indhold for denne type kosttilskud. Bøtten indeholder 400 kapsler, så der er kapsler nok til mange måneders brug. Det skal for en god ordens skyld nævnes, at Nutripower også har udviklet pulver af højeste kvalitet.

De vigtigste specifikationer

  • Indhold: 400 kapsler (á 0,9 gram)
  • Anbefalet dosering: 2 kapsler / dag

Hvor meget kreatin skal jeg indtage dagligt?

Det er aldrig en god idé at fylde sig med kosttilskud i uanede mængder, da indtaget af kosttilskud i så fald kan risikere at gøre mere skade end gavn. Du er derfor nødt til at undersøge, hvor meget kreatin du bør indtage om dagen for at opnå de bedste resultater.

Du har i denne guide allerede kunne læse om den anbefalede dagsdosis for forskellige produkter, men du skal vide, at den anbefalede dagsdosis kan variere fra produkt til produkt. Du bliver dog typisk rådet til at indtage 3-4 gram kreatin om dagen. Der er såkaldte eksperter, som anbefaler, at man indtager 10-20 gram om dagen, men det er altså slet ikke nødvendigt at indtage så store mængder kreatin.

Kreatin kan sagtens tages kontinuerligt, men det kan også godt betale sig at holde en kort pause fra kosttilskuddet, når man har taget det i flere måneder. Der er desuden studier, som har bevist, at det er effektivt at indtage kreatin sammen med hurtigt optagende kulhydrater. Det er dog vigtigt, at du ikke tror på alt, hvad du læser, da visse studier og undersøgelser er foretaget af producenterne selv.

Hvordan indtages kreatin?

Det er forskelligt, hvordan man indtager kreatin, da der findes forskellige typer af kreatin. De mest almindelige typer består af pulver og kapsler, som er de typer, du vil støde på, hvis du besøger en dansk forhandler af kosttilskud.

Kreatinpulver er fortsat mere populært end kreatinkapsler, men det er ikke desto mindre relevant at vide, at kreatin findes i både pulver- og kapselform. Før du bestiller kosttilskud, bør du tænke over, om du vil foretrække kapsler eller piller.

  • Pulver – Put kreatin ned i din shaker, tilfør den ønskede væske og ryst shakeren
  • Kapsler – Slug kapslen / kapslerne sammen med et glas vand, mælk eller juice

Har du købt kreatinpulver, så skal du sikre dig, at pulveret er helt opløst, før du drikker væsken. Det er nemlig ikke just appetitligt at skulle indtage væske med mange klumper i. Du kan i første omgang købe letopløseligt pulver, så du slipper for problemer med store pulverklumper.

Set med økonomiske briller kan det typisk bedre betale sig at købe pulver frem for kapsler, så det er også værd at have med i overvejelserne.

Hvilken effekt har kreatin?

Der er selvfølgelig ingen grund til at købe kosttilskud, hvis det ikke har en reel effekt, men vi kan berolige dig med, at kreatin rent faktisk har en dokumenteret effekt. Der er mange fordele ved kreatin, hvilket du kan læse mere om her:

  • Kreatin får dine muskelceller til at vokse
  • Kreatin kan forbedre præstationsevnen
  • Kreatin kan forbedre træningseffekten (hurtigere og bedre resultater)
  • Kreatin kan skabe højere gendannelse af kreatinfosfat

Drømmer du om større muskler, forbedret præstationsevne, forbedret træningseffekt eller højere gendannelse af kreatinfosfat, så vil kreatin være det perfekte kosttilskud for dig.

Kreatin indtages af mange kendte sportsudøvere, og det er måske slet ikke så mærkeligt, når effekten kan være så markant. Du bliver ikke verdenskendt sportsudøver, blot fordi du indtager kreatin, men små fremskridt har da også ret.

Virker kreatin på alle?

Nej, sandheden er, at kreatin ikke virker på alle, så du må ikke blive alt for skuffet, hvis du erfarer, at kreatin ikke har medført synlig fremgang. Det anslås, at omkring 30 % af dem, som indtager kreatin kun mærker en minimal eller ingen effekt. Selvom det ville være rart at vide på forhånd, så er det desværre svært at sige, om du vil komme til at mærke en reel effekt.

Oplever du ingen fremgang, så kan det skyldes, at dine kreatinfosfat-depoter allerede er fyldte, hvilket på mange måder er positivt. Det gennemsnitlige menneske får ét gram kreatin om dagen gennem kosten. De mest almindelige kilder til kreatin er rødt kød og fisk.

Det er hovedsageligt sportsudøvere, der beskæftiger sig med intensive sportsgrene, som vil kunne få gavn af at indtage kreatin. Intensive sportsgrene omfatter styrketræning, bodybuilding, kuglestød og sprint. Dyrker du håndbold, fodbold og / eller svømning, så vil du som hovedregel ikke få det store ud af at indtage kreatin, men der sker intet ved at teste det.

Skal jeg tale med min læge, før jeg begynder at indtage kreatin?

Der er flere forhandlere, som råder deres kunder til at tale med deres læge, før de begynder at indtage kreatin, men er det virkelig nødvendigt? Det er begrænset, hvilke risici der er forbundet med at indtage kreatin, så det er som udgangspunkt ikke nødvendigt at tale med en læge. Du er dog velkommen til at tage en snak med din læge, hvis du føler behov for at høre lægens mening om brug af kreatin og andet kosttilskud.

Skulle du mod forventning opleve voldsomme bivirkninger ved at tage kreatin, så kan du bestille tid til en undersøgelse hos lægen. Lægen har med al sandsynlighed et godt bud på, hvorfor din krop reagerer så voldsomt.

Giver kreatin bivirkninger?

Det er ikke altid lige spændende at tale om bivirkninger, men det er ikke desto mindre et emne, som man er nødt til at komme ind på, når det handler om kosttilskud. Der er gennem tiden blevet foretaget mange hundrede undersøgelser, men der er fortsat ingen dokumenterede bivirkninger ved kreatin. Du løber altså ingen større risici ved at indtage kreatin.

Vælger du af den ene eller anden grund ikke at følge instrukserne vedr. anbefalet dagsdosis, så er det ikke usandsynligt, at du vil opleve visse bivirkninger. Er du villig til at løbe risikoen, så er der ingen, som kan stoppe dig, men hvorfor ikke passe på dit helbred?

Selvom det er meget sjældent, at kreatin giver bivirkninger, så kan du alligevel komme ud for at opleve følgende:

  • Øget kropsvægt
  • Øget svedproduktion
  • Maveproblemer (luft i maven, diarré m.v.)

Du kan trygt tage kreatin på daglig basis, da risikoen for at opleve ovenstående bivirkninger er meget lav. Øget svedproduktion er dog en meget normal bivirkning, men det er ikke noget, som bør afskrække dig fra at tage kreatin.

Hvornår skal jeg indtage kreatin?

Det er selvfølgelig også relevant at få styr på, hvornår det er bedst at indtage kreatin, da det også har noget at sige. Du kan enten indtage kreatin før eller efter træning, men det er faktisk ikke så vigtigt, hvornår du indtager kreatin. Kreatin har nemlig ikke en akut effekt på din træning, så du kan faktisk tage det på et hvilket som helst tidspunkt på dagen.

Det er mest normalt at indtage kreatin efter træning. Det hænger sammen med, at kroppens evne til at optage næring bliver øget efter træning. På træningsdage kan du dermed gøre klogt i at indtage kreatin inden for 20-30 minutter efter endt træningspas.

Endvidere skal det nævnes, at kreatin sagtens kan tages alle ugens syv dage – også de dage hvor du ikke træner. Tidspunktet er som bekendt ikke så afgørende, men det er fornuftigt at indtage kosttilskuddet i forbindelse med et måltid.

Kan kreatin blive for gammelt?

Ja, kreatin kan godt blive for gammelt, så du bør lige tjekke holdbarhedsdatoen, hvis du har haft en bøtte kreatin stående urørt i en længere periode. Såfremt du har opbevaret kosttilskuddet korrekt, så kan du i princippet sagtens indtage pulveret eller kapslerne, selvom holdbarhedsdatoen er overskredet med få måneder.

Tager du kreatin kontinuerligt, så vil du næppe komme ud for, at det bliver for gammelt, da kreatin typisk byder på en lang levetid.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here