Sådan virker elcykler

0

Du ved helt sikkert, hvad en elcykel er, men er du klar over, hvordan elcyklen fungerer?

Selvom det ikke er nødvendigt at kende til alle tekniske detaljer, så kan det alligevel være en fordel at vide, hvordan en elcykel fungerer i praksis. Er det et emne, der fanger din interesse, så er du havnet på den rigtige side.

Hvad er forskellen på en almindelig cykel og en elcykel?

Det er i første omgang oplagt at forklare, hvilken forskel der er på en almindelig cykel og en elcykel. Du har muligvis allerede regnet ud, hvad forskellen er, men du har ikke noget at miste ved at læse vores korte beskrivelse.

En elcykel består af både stel, hjul, styr og andre traditionelle komponenter, som du også finder på en traditionel cykel. Elcyklen har dog en række komponenter, som du ikke finder på en traditionel cykel. Det omfatter bl.a. følgende komponenter:

  • Batteri
  • Elmotor
  • Styreenhed

Ovenstående komponenter er ret dyre, så det er med til at forklare, hvorfor en elcykel typisk er dyrere end en traditionel cykel. Er du udelukkende fokuseret på at spare penge, vil det altså give bedst mening for dig at købe en traditionel cykel.

Derudover byder elcykler ofte på forstærkede stel og forgafler samt kraftigere hjulophæng. Kvalitetsmæssigt kan der være stor forskel på forskellige elcykler, så du kan ikke forvente, at alle elcykler er lige robuste og holdbare.

Batteri

Enhver elcykel er udstyret med et batteri, men det er desværre ikke alle batterier, der er lige stabile. De mest populære leverandører af batterier til elcykler består af Bosch, Shimano, Yamaha og E-going, så du har helt sikkert hørt om en eller flere af disse leverandører. Rækkevidden på dit batteri vil afhænge af mange forskellige parametre, hvorfor forhandleren har svært ved at sige noget helt konkret ang. batteriets rækkevidde. Rækkevidden afhænger i høj grad af følgende faktorer:

  • Kørestil
  • Vindforhold
  • Vejrforhold
  • Batteriets stand
  • Terræn

Det gennemsnitlige batteri vil have en levetid på 3-7 år, men den faktiske levetid afhænger selvfølgelig af, hvor meget du bruger elcyklen, og hvor godt du passer på den. Det skal desuden nævnes, at kvaliteten også har meget at sige, da et batteri af lav kvalitet ikke har en særlig lang levetid.

Går batteriet på et tidspunkt i stykker, kan du nemt udskifte det, men det er desværre dyrt at købe et nyt batteri. Du kan med god grund spørge forhandleren, hvad et nyt batteri koster, før du køber den ønskede elcykel, da det nuværende batteri skal udskiftes før eller siden.

Motor

Det karakteristiske ved en elcykel er, at den er udstyret med en større eller mindre elmotor. Der findes i den anledning mange forskellige motorer, som kan bryste sig af en lang levetid og / eller et lavt støjniveau. Du bør som forbruger være bekendt med, hvilke motortyper der findes, da der er fordele og ulemper ved de repræsenterede motortyper:

  • Centermotor
  • Frontmotor
  • Hækmotor

Centermotor, frontmotor og hækmotor udgør de tre motortyper, som man kan vælge mellem i øjeblikket. Der er ingen tvivl om, at centermotoren bliver hyppigere anvendt end både frontmotoren og hækmotoren, men hvordan kan det være?

En centermotor er at foretrække, fordi den er placeret på kranken – på midten af stellet. Det giver en enestående balance og god vægtfordeling på cyklen. Det er tilmed oftest nemmere at lappe dæk på en elcykel, hvis den har centermotor. Denne motortype er i øvrigt velegnet til mellemlange og lange distancer, da elcykler med centermotorer enten har udvendige gear eller navgear. Det er altså ikke tilfældigt, at de fleste cykelhandlere vil anbefale dig at købe en elcykel med centermotor. Det er dog altid op til dig, om du vil følge anbefalingen eller ej.

Handler du elcykler på nettet, kan du angive dine ønsker mht. motortype, hvis du f.eks. kun er interesseret i at kigge på elcykler med centermotorer. Det kan du læse mere om i vores elcykel test.

Styreenhed

Den moderne elcykel bliver leveret med en mere eller mindre kompliceret styreenhed, som du skal forsøge at lære så godt at kende som muligt. Det er via styreenheden, at du kan vælge mellem forskellige assistanceniveauer, så du på forhånd kan undersøge, hvordan du skifter assistanceniveau. Det finder du ud af ved at læse brugsvejledningen og ved at prøve dig frem.

Det er via styreenheden typisk også muligt at aflæse forskellige spændende data. Det er helt normalt, at man kan aflæse data, som vedrører både hastighed, batteriniveau, afstand og meget mere. I forhold til brugervenlighed vil det være et plus, hvis styreenheden ikke er alt for kompliceret.

Sådan fungerer elcyklen

Elcyklen fungerer på mange måder som en traditionel cykel, men den store forskel er som bekendt, at elcyklen kommer med en lille elmotor. Det betyder, at elmotoren hjælper til, når pedalerne bevæges. Energien kommer fra elcyklens genopladelige batteri, som via pedalsensoren registrerer, når der sendes strøm ud til motoren. Det er en automatisk proces, så du skal ikke forholde dig til noget teknisk.

Kan elcykler køre sig af sig selv? – Det er et fremragende spørgsmål, da mange mennesker netop er interesseret i at vide, om elcykler kan køre af sig selv. Det kan vi afsløre, at de ikke kan, da man som udgangspunkt skal træde i pedalerne, før motoren hjælper til. Såfremt elcyklen kan køre af sig selv, vil den blive klassificeret som en knallert.

Hvem skal købe en elcykel?

Alle kan købe og få glæde af en elcykel, men der er alligevel nogle mennesker, som er mere tilbøjelige til at købe en elcykel end andre. Står du og observerer trafikken i en dansk storby, så vil du erfare, at både unge, midaldrende og gamle mennesker kører rundt på de motordrevne cykler.

Er du dårligt gående og / eller har du et dårligt kredsløb, så vil det være klogt af dig at købe en elcykel. Der er nemlig en gavnlig sundhedseffekt ved elcyklen, og elcykling er bedre end ingen motion. Selvom du køber en elcykel, så er der ingen, der siger, at du skal have tændt motoren hver gang, du er ude at cykle. Slukker du motoren en gang i mellem, så vil du oftere kunne få pulsen op.

Test en elcykel før køb

Du har allerede fået en kort introduktion til, hvordan elcykler fungerer, men hvis du endnu ikke er overbevist om, at en elcykel er noget for dig, så bør du teste en elcykel. De fleste professionelle cykelforhandlere vil give dig mulighed for at teste en eller flere elcykler. Tester du flere elcykler, vil du hurtigt erfare, at elcykler kan adskille sig på faktorer som brugervenlighed, rækkevidde, komfort og meget mere.

Det er som regel både gratis og uforpligtende at teste en elcykel, så du behøver ikke at købe den første elcykel, du får øje på. Er du ikke interesseret i at brænde flere penge af end højst nødvendigt, så kan du prøve at finde den ønskede elcykel til en lavere pris på nettet.

De fleste elcykler koster et sted mellem 10.000 og 25.000 kr., så der er tale om et overvejelseskøb. Det giver derfor god mening at undersøge alternativerne grundigt, før man svinger kreditkortet.

Kan alle betjene en elcykel?

Det er vores vurdering, at stort set alt mennesker vil kunne betjene en elcykel. Der er dog enkelte undtagelser, da personer med dårligt syn og / eller dårlig balance kan risikere at komme galt af sted, hvis de suser rundt på vejene på en elcykel.

Det er ikke meget sværere at betjene en elcykel end en cykel, så hvis du har lært at cykle, kan du også betjene en elcykel. For en god ordens skyld skal det pointeres, at det aldrig kan anbefales at cykle, hvis man er alkohol- eller narkopåvirket.

Hvad siger loven om elcykler?

Loven om elcykler er meget simpel, men du bør alligevel kende til de få regler, som der nu engang er blevet bestemt. Lad os lige gennemgå de vigtigste regler herunder:

  • Der må maksimalt være monteret én motor på elcyklen
  • Elcyklen må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  • Motoren må kun assistere op til et maksimum på 25 km/t
  • Bremserne skal være velfungerende (ligesom det gælder for en traditionel cykel)
  • For- og baglygte skal være tændt i lygtetændingstiden (fra solen går ned til solen står op)

Det forventes, at du efterlever ovenstående regler, ligesom du naturligvis bør bruge din sunde fornuft, når du færdes i trafikken. Det er ikke usandsynligt, at der vil blive indført endnu flere regler og betingelser for brug af elcykler i fremtiden, så du bør følge med.

Det kom for få år siden frem, at der kørte mange ulovlige elcykler rundt på de danske cykelstier. Det var vel at bemærke elcykler, som havde en topfart på 45 km/t. Ifølge loven betragtes disse elcykler som knallerter, hvorfor det er obligatorisk at have et knallertkørekort.

Du kan dog forvente, at de elcykler, der forhandles i de største danske butikskæder, er lovlige.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here